Skip to main content

De specialiteit van het huis: écht contact

Laat zien wat je organisatie in huis heeft

Durf jij het aan?

Écht contact. Juist nu is het belangrijker dan ooit om nieuwsgierig te zijn naar de ander en te luisteren naar elkaar. Een maatwerktraject is een onderzoek naar wie jullie zijn, jullie diepste waarden, waar jullie naartoe willen én het geeft antwoord op de vraag welke keuzes jullie kunnen maken om deze doelen te behalen. Tijdens interviews (online, of bij jullie op locatie) stelt Joris vragen waar Google geen antwoord op heeft én hij daagt jullie medewerkers en leidinggevenden uit om tot de kern te komen.

Gemeente Velsen een snoepjeswinkel?

Wanneer ben jij op je best?

Haal het beste in je organisatie naar boven

Vragen maken het verschil

Vragen creëren de realiteit. De vragen die we stellen bepalen de zoektocht die we nastreven, het pad dat we inslaan, de discussie die we aangaan en het leven dat we leiden. De ratio negatieve : positieve vragen in de wetenschap = 21:1. Focus op het positieve.

Houd je organisatie een spiegel voor

Leren met een lach

Ieder maatwerktraject is een zoektocht naar dé vraag. De vraag die de blinde vlek blootlegt. De vraag die jouw doelgroep op humoristische edoch respectvolle wijze een spiegel voorhoudt. De vraag die jullie écht verder helpt.

Managementjargon? Bij Deloitte?

De rode draad van Kwadraad Maatschappelijk Werk

Brengt je organisatie tot leven

Een medewerkersonderzoek 3.0

Van de opnames maakt Joris’ vaste editor filmpjes die ik op unieke wijze verwerk in de presentatie op maat. Het resultaat? Een dynamische en interactieve presentatie volledig afgestemd op de wensen én uitdagingen van jouw doelgroep waar nog lang over wordt nagepraat.

Boek nu

“Joris weet in zijn keynote met een gezond gevoel voor humor en met gebruikmaking van niet alleen zijn stem, maar ook zeer krachtig beeld, zijn publiek te challengen op onderwerpen zoals change, resilience en vooral positiviteit. De vooraf opgenomen interviews met onze eigen collega’s waren krachtig verwerkt in zijn keynote. Vanuit onze teams hebben wij hele positieve reacties ontvangen op deze verfrissende bijdrage.”

Sanne WelzenPartner Deloitte Human Capital

“Een aanrader voor elke organisatie die van binnenuit wil spreken, inspireren en motiveren. Joris achterhaalde met de maatwerkinterviews wat Hays voor onze medewerkers een Great Place to Work maakt. Hij raakte ons door op professionele wijze, geheel aansluitend bij de doelgroep, een grappig en oprecht verhaal te delen over omgaan met veranderingen in combinatie met het uitdragen van trots en passie in je werk. De combinatie van inhoud en beeldwerk blijven hangen.”

David TrollopeManaging Director Hays

“Joris Mencke maakte voor Chaos in de Orde, hét werkfestival voor organisatievernieuwers, een hele toffe keynote over verandering. Niet alleen sprak hij bevlogen vanuit zijn eigen ervaringen, ook had hij van tevoren deelnemers aan het festival gesproken en gefilmd. Met deze fragmenten maakte hij een wervelende en grappige bijdrage, waar deelnemers zichzelf in herkenden én smakelijk om konden lachen. Het ‘één van ons’ gevoel zorgde voor verbinding met de zaal. Hoe vaak komt het nu voor dat een spreker op zo’n manier aansluit op de dag? Dit maatwerk maakte de keynote passend en persoonlijk. Dankjewel Joris!”

Rachel LeviDirecteur Werkfestival Chaos in de orde

“Een echte aanrader. Joris gaf ons op ontwapenende, humoristische wijze en zeer vakkundige manier inzicht in leiderschap. Dankzij de maatwerkinterviews had hij zich uitstekend ingeleefd in de groep en nam hij op rake wijze de input uit de groep mee in zijn verhaal en was daarmee spot-on!”

Willem BlomManaging Partner Tax & Legal Deloitte

“Joris trapte het landelijke interne communicatie congres af met een goed verhaal over de rol van interne communicatie nu we hybride werken: hoe houd je verbinding?
Met hilarische quotes uit video-interviews met IC professionals. Over hoe belangrijk kernwaarden in tijden van crisis zijn. Maar dat eigenlijk niemand die zomaar bleek te kunnen opnoemen: "Ik weet wel waar ik ze even kan opzoeken? Ze staan op ons intranet! En ze hangen aan de muur in de grote hal...". De anekdote dat de directeur ze zelf ook eigenlijk niet wist. Ik quote Joris: "Verbinden met je allerdiepste waarden is de meest duurzame brandstof voor duurzame verandering, en als moreel innerlijk kompas tijdens alle keuzes die je in de hectiek van de dag maakt". Kortom, een belangrijk rol voor Interne Communicatie om kernwaarden tot leven te wekken. En dat begint bij de onboarding, waar je nieuwe collega's volledig en wekenlang moet "doorzagen" over de kernwaarden.
Met een mooi verhaal over hoe de kernwaarden van Nike enerzijds onderling lijken te schuren en anderzijds helpen bij keuzes. Vrijheid is namelijk één van hun kernwaarden: Je hebt erg veel vrijheid om je werk in te vullen, en ook een vrij aantal vakantiedagen. Echter, sinds corona bleven mensen te veel vanuit huis werken. Ondanks de kernwaarde "vrijheid" heeft Nike ondertussen mensen "verplicht" om drie dagen naar kantoor te komen. Dit komt voort uit een ander geloof bij Nike, dat een bevlogen en betrokken Team het nodig heeft om regelmatig samen te zijn, aan sociale cohesie. En "Team" is dan ook de andere kernwaarde van Nike. Mooie quote van Joris: "Naar kantoor gaan doe je niet alleen voor jezelf maar juist ook voor elkaar."”

Rene JansenFounder & CEO Winkwaves