Thema's

Presentaties

Waarom veranderen?

  • We leven in een tijdperk vol verandering. Maatschappelijke, digitale, demografische en economische veranderingen waardoor organisaties veranderen
  • Om een en ander in goede banen te leiden worden veranderingsprocessen ingezet maar waar kies je voor, met zoveel veranderingen in het huidige speelveld? Welke rol pak je?
  • Als je niet pro-actief werkt aan verandering, word je vroeg of laat ingehaald door de realiteit.

Hoe?

Veranderingen in teams en organisaties stuiten vaak op weerstand en 70% van de verandertrajecten ‘mislukt’. Wat werkt wel en wat werkt niet als we willen veranderen? Tijdens het optreden neemt Joris jullie mee in de veranderende wereld van werk. Hij gaat in op diverse aspecten van menselijk gedrag, hoe we in ons hoofd vaak worstelen met verandering, de werking van ons brein en het onderscheid tussen een Growth en Fixed Mindset. De deelnemers krijgen de gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen over de gewenste verandering en Joris draagt keuzes aan die het wellicht niet makkelijker maken, wel leuker.

Wat levert het op?

Flexibele medewerkers en wendbare én innovatieve teams, afdelingen en organisaties.

Waarom bouwen aan een sterke cultuur?

  • Relaties zijn de nummer één voorspeller van menselijk geluk
  • Uit onderzoek van Harvard blijkt dat een sterke cultuur waarin iedereen zich veilig, ondersteund en geïnspireerd voelt, leidt tot: 
  • 30% betere prestaties (Harvard), 12% stijging in productiviteit (University of Warwick) en 756% toename van de netto omzet (Harvard)
  • We zitten in een markt waarin sprake is van een tekort aan arbeidskrachten. Waarom moet die ene sollicitant die kan kiezen uit tien werkgevers voor jullie kiezen?
  • Sinds corona werken we deels thuis. Hoe zorgen we voor een
    grotere verbondenheid met elkaar én met de organisatie?

Hoe?

Je hebt er elke dag mee te maken en weet dat het belangrijk is: de organisatiecultuur. Toch blijft het ongrijpbaar, zweverig en vooral lastig om te verbeteren. Joris helpt jullie om cultuur tastbaar te maken. Wat is het doel van samenwerken? Welke waarden liggen ten grondslag aan de keuzes die jullie maken? Welke rituelen kunnen jullie ontwikkelen om uiting te geven aan deze waarden.

Wat levert het op?

Met verrassende inzichten en laagdrempelige bouwstenen bouwen jullie samen een geweldige cultuur, zodat je het beste uit je mensen haalt, nieuw talent aantrekt en klanten/cliënten/patiënten/studenten ambassadeurs worden.

Waarom investeren in effectief leiderschap?

  • Het zijn de leiders, managers, docenten, etc. die hét verschil maken. Zij bewaken de organisatie-energie, in bedrijven en zelfs in gezinnen. Ze inspireren of demoraliseren
  • Uit onderzoek van Gallup blijkt dat geen enkele andere factor zoveel invloed heeft op de productiviteit van medewerkers als de relatie met zijn/haar leidinggevende. 

Hoe?

Leiders inspireren anderen door eerst effectief hun eigen energie te beheren en vervolgens door hoe goed ze de collectieve energie van degenen die ze leiden mobiliseren, focussen, investeren en vernieuwen. Joris beantwoordt de vraag hoe je als leider en manager het maximale uit je team én het optimale uit je bedrijfsprocessen haalt.

Wat levert het op?

Aan het eind van deze keynote lopen de deelnemers geïnspireerd de deur uit om het maximale uit hun team en organisatie te halen.

Waarom duurzaamheid?

  • Earth Overshoot Day betekent dat de mensheid van 1 januari tot die dag al zoveel van de natuur heeft gebruikt als de planeet in een heel jaar kan regenereren. In 2021 was dat op 29 juli. Tijd voor actie
  • Sollicitanten kiezen steeds vaker voor organisaties die duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan.

Hoe?

In de overige presentaties staat intrinsieke motivatie centraal, de krachtigste motor voor verandering. Maar uit de vele interviews die Joris de afgelopen jaren heeft afgenomen blijkt dat slechts 5% een intrinsieke droom heeft met betrekking tot het thema duurzaamheid. Hier speelt Joris enerzijds op in door het bewustzijn van de deelnemers te vergroten door middel van een test op Mijn Verborgen Impact. Anderzijds door externe factoren aan te dragen zoals het feit dat sollicitanten steeds vaker kiezen voor organisaties die duurzaamheid hoog op de kalender hebben staan.

Wat levert het op?

Op laagdrempelige en humoristische wijze maakt Joris de deelnemers bewust van de vraag hoe duurzaam hun eigen keuzes zijn en deelt hij praktische tips hoe zowel individuen als organisaties er in slagen duurzame keuzes te maken.

Waarom storytelling?

  • De gemiddelde aandachtspanne van de mens is zeven seconden
  • Je publiek overtuigen in een zakelijke omgeving doe je niet alleen met onderzoeksrapporten en rationele argumenten
  • Wist je dat het gemiddelde wetenschappelijke artikel dat in een tijdschrift verschijnt door niet meer dan 7 mensen wordt gelezen?

Hoe?

Waar het om draait is dat je je publiek weet te raken. Storytelling is een techniek waarmee je dat uitstekend kunt doen. Je verhaal wordt beeldend en je publiek kan zich inleven in je boodschap. Hierdoor onthouden ze je boodschap, sterker nog: ze vertellen je boodschap door.

Wat levert het op?

Op interactieve wijze neemt Joris de deelnemers mee in de wereld van storytelling. Joris deelt praktische handvatten waardoor je zorgt dat je product beter wordt verkocht, hoe je mensen overtuigt van een idee en hoe zorgt dat je visie werkelijk wordt begrepen en medewerkers mee krijgt in beweging.

#Van informeren naar inspireren.

Waarom stressen?

  • Rennen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Druk doen met van alles maar het missen van de kern. Kunnen we dat als mens wel aan of hebben we een systeem gecreëerd dat ons niet past?
  • Stress is momenteel hot om het dubbelzinnig te verwoorden. Werkstress is momenteel beroepsziekte nummer 1 en de WHO – De World Health Organization – voorspelt dat stress in 2030 volksziekte nummer 1 is.

Hoe?

Het managen van energie in plaats van tijd en je scorebord is dé sleutel naar duurzame prestaties, gezondheid en geluk. Tijdens deze keynote laat Joris de deelnemers voelen wat stress is en bespreekt hij de vier principes van het managen van fysieke, emotionele, mentale en spirituele energie.

Wat levert het op?

Na deze keynote weten de deelnemers wat hun grootste verander-obstakel is en lopen ze de deur uit met praktische handvatten en routines die ze helpen op een duurzame en leuke manier hun productiviteit te ontwikkelen.